Parametr (proměnná)

Připomeňme si proceduru ctverec:
to ctverec
repeat 4[fd 50 rt 90]
end
Pokud bychom chtěli nakreslit čtverec s jinou velikostí strany, museli bychom proceduru opravit (případně i přejmenovat), a to pokaždé, kdybychom velikost strany potřebovali změnit - to je ale nešikovné a nepraktické. Podstatně výhodnější je použít proměnnou (parametr) místo konkrétní velikosti. Proměnné se používají ve všech prorgamovacích jazycích a princip práce s nimi je všude podobný.

Chceme-li použít proměnnou, musíme ji pojmenovat, přičemž název může být téměř libovolný (kromě klíčových slov). Pokud bude v projektu více proměnných, bude vhodné pojmenovat je tak, aby název vystihoval jejich funkci.
Potom místo konkrétní hodnoty napíšeme název proměnné za dvojtečkou (aby se odlišil název proměnné od názvu procedury), například:
fd :a nebo fd :strana rt :uhel a podobně.
Aby želvička věděla, že půjde o proceduru, ve které se vyskytuje proměnná, je potřeba název proměnné připsat i k názvu procedury a celá procedura může vypadat takto:
to ctverec :a
repeat 4[fd :a rt 90]
end
Pokud budeme chtít takovou proceduru spustit, musíme k názvu procedury připsat právě tu velikost, kterou chceme použít, například:
ctverec 50 nebo ctverec 100 a podobně.


Proceduru s proměnnou můžeme použít také v dalších procedurách, například obrázek vpravo nakreslí procedura:
to ctverecky
ctverec 20
ctverec 40
ctverec 60
end

Parametr můžeme využít nejen pro délku nebo úhel, pro řetěz na obrázku je parametrem počet čtverečků:
to retez :pocet
repeat :pocet [ctverec 40 rt 90 pu fd 40 pd lt 90]
end
Pro nakreslení řetězu z pěti čtverečků jako na obrázku spustíme proceduru s hodnotou 5: retez 5

V jedné proceduře můžeme využít i více parametrů, nejjednodušší příklad je kresba obdélníka:
to obdelnik :delka :sirka
repeat 2 [fd :sirka rt 90 fd :delka rt 90]
end
Ke spuštění procedury je potřeba zapsat oba parametry, například: obdelnik 80 40

Název školy:Základní škola, Hradec Králové, M. Horákové 258
Název projektu:EU peníze školám
Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2575
Téma:Programování v jazyce Imagine
Název:VY_32_INOVACE_15_10C_Imagine15
Autor:Pavel Petr
Použité zdroje: Není-li uvedeno jinak, jsou všechny ilustrační obrázky dílem autora.