Překážka

V této lekci vytvoříme čtyřúhelníkovou překážku (kostku), do které může panáček narazit z libovolné strany - zleva, zprava, zdola nebo shora, viz .swf ukázka. Dvě stěny máme vlastně hotové - spodní a horní.

Nejprve změníme script v horní stěně (raději ho vyměňte celý):
onClipEvent(enterFrame)
{
// Jestlize hrac 1 narazil hlavou do plosiny
if(this.hitTest(_root.panak1) && _root.akce_1.rych_skoku_nahoru > _root.akce_1.vg) // jestlize skaceme a jeste letime nahoru
{
_root.akce_1.vg = _root.akce_1.rych_skoku_nahoru/5; // sila, kterou bude odrazen zpet dolu
_root.akce_1.rych_skoku_nahoru = 0; // zastavime pohyb hrace smerem nahoru
}
}

Podmínka testuje, zdali jsme narazili do plošiny, a také, jestli ještě stoupáme vzhůru. Pokud je podmínka true, příkaz v bloku podmínky zajistí naše odražení od stropu dolů a poslední příkaz zamezí našemu dalšímu stoupání vzhůru.
Nyní si vyrobíme levou stranu kostky - vložte si z knihovny symbolů instanci čáry, nastavte jí velikost na 100px a otočte ji kolmo k podlaze.
Script pro tuto stěnu, který pohlídá náraz do ní může vypadat takto:
onClipEvent(enterFrame)
{
// jestlize do plosiny narazime zprava
if(this.hitTest(_root.panak1) && _root.panak1._y > (_y - _height/2 - _root.panak1._height/2))
{
_root.panak1._x -= _root.akce_1.rychlost;
}
}

Kromě klasického hitTestu zde používáme ještě testování, zda se STŘED panáka nachází na Y-ové ose v rozmezí délky strany, potom se x-ová souřadnice panáčka zmenší (je od stěny odstrčen).
Pravou stěnu vytvoříme zkopírováním a vložením levé stěny. Například pomocí pravítek zarovnejte její horní okraj s horním okrajem levé stěny, tak aby vzdálenost stěn byla 100px.
Script pro tuto pravou stěnu je téměř stejný jako pro levou, jen x-ová souřadnice se po nárazu zvětší:
onClipEvent(enterFrame)
{
// jestlize do plosiny narazime zleva
if(this.hitTest(_root.panak1) && _root.panak1._y > (_y - _height/2 - _root.panak1._height/2))
{
_root.panak1._x += _root.akce_1.rychlost;
}
}

Spodní stěnu překážky vytvoříte zkopírováním a vložením stropu, pro horní stěnu zkopírujte a vložte naši starou spodní plošinu. Upravte jejich velikosti a vytvořte kostku, kterou potom seskupte v nabídce Modify - Group (vyberte předtím všechny stěny klikáním s podrženou klávesou SHIFT).


Úkoly (5 bodů):

Vytvořte překážku podle lekce a do herní plochy ji ještě aspoň dvakrát zkopírujte, kopiím změňte rozměry. Vytvořte jednoduchou dráhu pro panáčka, jako například v ukázce pro tuto lekci.