Papíry

Na každou stránku můžete vložit několik papírů, které mohou mít svoje vlastní pozadí, želvy atd. Je možné je využít například pro vložení více obrázků na stránku. Následující obrázky ukazují jejich využití na titulních stránkách jednoduchých encyklopedií vytvořených v Imagine (první je převzat ze stránek Infoveku, druhý je z projektu beethoven.imp ve složce Y:\imagine\ukázky):



Vložení papíru na stránku je nejrychlejší pomocí ikony z hlavního panelu:
Jako u ostatních objektů jsou na pravém tlačítku myši k dispozici nabídky pro změnu různých vlastností papíru - přesun, pozadí, jméno, velikost, události atd. "Ručně" lze měnit velikost papíru stejně jako u tlačítka - tažením za pravý dolní růžek papíru pravým tlačítkem myši se stisknutou klávesou Ctrl.


Stránky

Papír je část stránky, pro složitější projekty (encyklopedie, testy, hry atd.) jsou ale potřebné další stránky, které se otevřou kliknutím na tlačítko nebo příkazem v proceduře.

Vložení nové stránky je opět nejrychlejší pomocí ikony z hlavního panelu:
Jakmile budete mít v projektu více stránek, musíte vždy pamatovat na to, na které stránce pracujete, k přepínání mezi stránkami při tvorbě projektu slouží ikony vedle ikony pro novou stránku, nebo nabídka Stránka.

Chceme-li pro listování v naší malé encyklopedii využít tlačítka, stačí do políčka
Události - přiZapnutí zapsat jméno stránky, která se má při kliknutí otevřít.


Multimédia

Imagine jakožto modernější programovací jazyk umí pracovat s mnoha typy obrázkových, zvukových či video souborů, neboli multimédii.

Obrázkové soubory jsme již používali pro pozadí stránky, tlačítko nebo želvu. Imagine umí pracovat s nejběžnějšími typy bitmapových obrázků. Bitmapové obrázky (například bmp, jpg, gif) jsou tvořeny jednotlivými body s různou barvou, druhá skupina obrázků - vektorové (teba zmf, cdr), se skládají z matematicky vyjádřených křivek s různým obrysem a výplní. Bitmapové jsou například fotografie, asi si dovedete představit, že se takový fotografický portrét nedá vytvořit z křivek. Na druhou stranu už jste asi narazili na to, že fotografie (či jiný bitmapový obrázek) ztrácí při zvětšování na kvalitě - "kostrbatí" (z bodů se stávají čtverečky), kdežto vektorové obrázky (čáry) jsou stále stejně hladké po jakékoli manipulaci - otočení, zvětšení, zkosení a podobně.



Pro vložení zvuku nebo videa slouží další ikona hlavního panelu:
První nabídka Zvuk umožňuje vložit na stránku tlačítko pro přehrání zvukového souboru typu wav nebo mp3.
Druhá nabídka Hudba slouží pro vložení tlačítka na přehrání zvukového souboru typu mid nebo mi.
Nabídku Melodie využijí zkušenější hudebníci znalí not a nástrojů k vytvoření vlastní melodie.
Poslední nabídka Videoklip dovolí vložit tlačítko pro spuštění videa v běžných formátech avi, mpg, mpeg, mov. Protože úkol přehrání videosouboru předává Imagine systému (Windows), je možné přehrát jen ty soubory, které v daném počítači umí přehrát Windows Media Player.
Jako ukázku si můžeš prohlédnout projekt Ludwig van Beethoven.



Projekt ulož pod názvem lekce10.imp !

Úkol:

Základní úloha:

Vyber si hudební skupinu, interpreta nebo skladatele a vytvoř třístránkový projekt (úvodní stránka se dvěma tlačítky a další dvě stránky s tlačítky na listování), ve kterém je stručně představíš. Projekt má obsahovat obrázek, text, tlačítka pro listování případně zvukovou ukázku nebo video.


Úloha na plus nebo jedničku:

Rozšiř projekt ze základní úlohy o další stránky, obrázky, texty, multimédia.




Název školy:Základní škola, Hradec Králové, M. Horákové 258
Název projektu:EU peníze školám
Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2575
Téma:Programování v jazyce Imagine
Název:VY_32_INOVACE_22_10C_Imagine22
Autor:Pavel Petr
Použité zdroje: Není-li uvedeno jinak, jsou všechny ilustrační obrázky dílem autora.