Počítadlo zásahů

V této lekci doplníme jednoduchou hru z minulé lekce o počitadlo zásahů a "minel" :-) Jako obvykle můžeš shlédnout .swf ukázku.

Vytvoříme nový symbol Movie Clip (Insert - New symbol) a nazveme jej počitadlo. Bude obsahovat číslice v jednotlivých snímcích:
- vybereme první snímek, napíšeme číslici nula a zarovnáme ji zhruba doprostřed, k přesnějšímu umístění může pomoci panel Align (Window - Align) nebo panel Info (Window - Info) se souřadnicemi (k tomu aby se vybrané písmo zobrazovalo stejně i na počítačích, kde není nainstalované, je potřeba rozbít číslici na křivky Modify - Break Apart)
- do druhého snímku vložíme klíčový snímek - klikneme na něm pravým tlačítkem a vybereme Insert Keyframe, opravíme nulu na jedničku (případně převedeme na křivky)
- stejným způsobem vytvoříme další snímky s číslicemi do devítky
- každému snímku přiřadíme akci Stop - stejně jako v minulé lekci

Nyní se vrátíme zpět na hlavní scénu a vytvoříme novou vrstvu, nazveme ji počitadlo, přetáhneme do ní Clip počitadlo z knihovny symbolů (umístíme ho na vhodné místo) a v panelu Properties ho pojmenujeme poc1 (Instance Name).

Dále doplníme akci pro tlačítko v prvním snímku animace "konec obludy":
- v knihovně symbolů vybereme dvojklikem clip "konec obludy" a na prvním snímku vybereme ("zarámujeme") tlačítko - na panelu Action by se měla objevit akce z minulé lekce ...gotoAndPlay(2)..., akci doplníme o další příkazy (nejrychlejší bude následující řádek zkopírovat a v Expert modu vložit (vyměnit stávající akci), dalo by se samozřejmě také vybírat z nabídky akcí):

on (release) { gotoAndPlay(2);tellTarget ("/poc1") {nextFrame(); } }

Příkaz tell Target umožňuje zadat akci libovolnému symbolu (příkaz pro "oslovení" objektu "/poc1" - název instance animace s počitadlem), příkaz Next Frame zobrazí další snímek "oslovené" animace, takže po každém kliknutí na tlačítku se zobrazí další snímek animace poc1, neboli se posune počítadlo o číslici při každém zásahu.

Pro počítání zásahů mimo obludy použijeme tlačítko, které bude roztažené přes celou plochu animace a počet "minel" budeme zobrazovat na druhém počítadle:
- do prvního snímku vrstvy "počitadlo" přidáme další instanci klipu "pocitadlo" z knihovny symbolů a nazveme ji poc2 (Name Instance)
- v prvním snímku vrstvy "počitadlo" roztáhneme přes celou plochu obdélník vyplněný jakoukoliv barvou, zkonvertujeme ho na tlačítko a nazveme ho "plocha"
- akce pro toto tlačítko bude podobná jako pro tlačítko v animaci "konec obludy" o pár řádků výše, zkuste ji doplnit a upravit už sami
- v panelu Effect nastavíme obdélníku průhlednost Alpha na 0%
- vrstvu "počitadlo" posuneme pod vrstvu s obludami, jinak by tlačítko "plocha" překrývalo i obludy a nedalo by se na ně kliknout (přesto, že by kvůli nastavené průhlednosti byly vidět)

Nyní už by se měly počítat zásahy i minely, možná budete chtít počítadlo upravit, aby zobrazovalo i dvojciferná čísla, ale to už by neměl být problém:-)


Úkoly (6 bodů):

Doplňte toto malé počítadlo do své hry z minulé lekce.