Připomeňme si proceduru ctverec:
to ctverec
repeat 4[fd 50 rt 90]
end
Pokud bychom chtěli nakreslit čtverec s jinou velikostí strany, museli bychom proceduru opravit (případně i přejmenovat), a to pokaždé, kdybychom velikost strany potřebovali změnit - to je ale nešikovné a nepraktické. Podstatně výhodnější je použít proměnnou (parametr) místo konkrétní velikosti.
Chceme-li použít proměnnou, musíme ji pojmenovat, přičemž název může být téměř libovolný (kromě klíčových slov). Pokud bude v projektu více proměnných, bude vhodné pojmenovat je tak, aby název vystihoval jejich funkci.
Potom místo konkrétní hodnoty napíšeme název proměnné za dvojtečkou (aby se odlišil název proměnné od názvu procedury), například:
fd :a nebo fd :strana rt :uhel a podobně.
Aby želvička věděla, že půjde o proceduru, ve které se vyskytuje proměnná, je potřeba název proměnné připsat i k názvu procedury a celá procedura může vypadat takto:
to ctverec :a
repeat 4[fd :a rt 90]
end
Pokud budeme chtít takovou proceduru spustit, musíme k názvu procedury připsat právě tu velikost, kterou chceme použít, například:
ctverec 50 nebo ctverec 100 a podobně.
Proceduru s proměnnou můžeme použít také v dalších procedurách, například obrázek vpravo nakreslí procedura:
to ctverecky
ctverec 20
ctverec 40
ctverec 60
end
Parametr můžeme využít nejen pro délku nebo úhel, pro řetěz na obrázku je parametrem počet čtverečků:
to retez :pocet
repeat :pocet [ctverec 40 rt 90 pu fd 40 pd lt 90]
end
Pro nakreslení řetězu z pěti čtverečků jako na obrázku spustíme proceduru s hodnotou 5: retez 5
V jedné proceduře můžeme využít i více parametrů, nejjednodušší příklad je kresba obdélníka:
to obdelnik :delka :sirka
repeat 2 [fd :sirka rt 90 fd :delka rt 90]
end
Ke spuštění procedury je potřeba zapsat oba parametry, například: obdelnik 80 40
Jak vidíte, parametry jsou velice užitečné, problém ale je, že běžný uživatel nezná názvy procedur (kvůli tomu doplňujeme "spouštěcí" tlačítka), ani jestli má procedura nějaký parametr, případně kolik jich je. Proto je vhodné volit hodnoty proměnných pomocí posuvníků.
Vložení posuvníku do stránky lze provést pomocí ikony pro nové součástky na hlavním panelu - (viz obrázek) stačí vybrat a kliknout do stránky.
Podobně jako u tlačítek nebo textů můžete po kliknutí pravým tlačítkem na posuvník získat panel se záložkami pro různé vlastnosti. Zatím můžete pracovat se záložkami Vzhled (k ní snad není potřeba nic dodávat) a Základní.
Jméno posuvníku je důležité, je to zároveň název parametru, jehož hodnotu posuvník určuje. Minimum a maximum jsou krajní hodnoty, které lze na posuvníku dosáhnout, hodnota je počáteční hodnota posuvníku.
Jedna z možností použití posuvníku by byla do řádku Události - přiSpuštění doplnit například:
t1'ctverec s1
V tomto příkazu je t1 jméno želvy, která má vykonat proceduru ctverec (jak později poznáme, želviček může být více). Všimněte si, že jméno želvy a název procedury odděluje apostrof (znak je na anglické klávesnici, v Imagine se dá napsat i na české klávesnici). Za názvem procedury je místo konkrétního čísla uveden právě název posuvníku, jako parametr bude použita jeho hodnota.
V tomto případě by po nastavení hodnoty na posuvníku vykonala želvička proceduru ctverec s navolenou stranou.
K posuvníku je potřeba umístit text, který informuje uživatele o jeho funkci a textové pole, ve kterém se zobrazuje navolená hodnota (jako na obrázku).
Aby se zobrazovala hodnota posuvníku, je potřeba do Události - přiZměně posuvníku zapsat:
text1'setvalue s1
Do textového pole s názvem text1 se zapíše tímto způsobem hodnota z posuvníku s názvem s1 (příkaz setvalue nastaví hodnotu textu text1 na hodnotu posuvníku s1).
Druhá možnost, jak spustit proceduru po navolení hodnoty na posuvníku, je nechat u posuvníku řádek přiSpuštění prázdný a přidat tlačítko, pomocí kterého se teprve čtverec nakreslí. Tomuto tlačítku do řádku Události - přiZapnutí vepíšeme to, co jsme smazali z řádku přiSpuštění u posuvníku:
t1'ctverec s1
Tato možnost s tlačítkem je vhodnější zvlášť u procedur s větším počtem parametrů.
1. Napiš proceduru trojuhelnik s jedním parametrem, který určuje velikost strany. Přidej posuvník pro nastavení parametru a tlačítko pro nakreslení.
2. Napiš proceduru obdelnik se dvěma parametry pro délky stran. Přidej posuvníky pro určení velikostí stran a tlačítko pro nakreslení.
1. Vytvoř projekt na nakreslení jednoduchého kvítku (viz obrázek), kde lze volit počet "okvětních lístků" a jejich tloušťku.
2. Nakreslení obdélníka vylepši o posuvník pro tloušťku čáry (mohou být v tomto případě krajní hodnoty - minimum a maximum - posuvníku libovolné?).
3. Pro proceduru retez z textu této lekce přidej parametr pro velikost strany čtverců a samozřejmě dva posuvníky - pro počet čtverců a pro velikost strany.
Doplň projekt "KVÍTEK" o paletu alespoň čtyř základních barev (tlačítka), pomocí níž se může zvolit barva lístků. (V záložce Vzhled tlačítka klikni dvakrát do obdélníku pro obrázek a spustíš editor - LogoMotion. Použij Soubor - Nový a potom Animace - Nastavit kreslící plochu.)